(انتخابات مجلس هشتم 459)

مناظره صدرالساداتی و اولیاءاز نگاه سایت یزدنا

یزدفردا :به همت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه يزد دو نامزد راه يافته به مرحله دوم انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي از شهرستانهاي يزد و صدوق شامگاه دوشنبه دوم ارديبهشت ماه امسال در نمازخانه پرديسه شرقي اين دانشگاه مناظره كردند. در اين مراسم كه با استقبال خوب دانشجويان و تعدادي از شهروندان يزدي مواجه شد، آقايان مهندس علي اكبر اوليا و حجه الاسلام و المسلمين سيدمهدي صدرالساداتي به تبيين ديدگاههاي خود در خصوص مسايل مختلف اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي پرداختند و به سوالات حاضران در زمينه هاي گوناگون پاسخ گفتند.مناظره را از دید افراد مختلف بر رسی نمودن شاید بهتر باشد تا با یک دید عقیده یکی پیروز و رقیب را شکست خورده قلمداد نمائیم و در این راستا یزدفردا سعی خواهد نمود اخبار این رویداد تاثیر گزار را از دید رسانه های مختلف منتشر نماید امید است که کاربران محترم به آنچه که نیازشان است وآن چیزی نیست جز شناخت برسند انشالله .

 

این مراسم که با حضور بیش از 700 تن از دانشجویان برگزار گردید، تا ساعت 23 ادامه یافت. همچنين اغلب سوالات مطروحه در این جلسه، بیش از آنکه به مشی سیاسی دو طرف بپردازد، دعوای جناحی بر سر اهداف و برنامه های دولت خاتمی و احمدی نژاد بود که به نظر می رسد در آستانه انتخابات پرداختن به آنها سود چندانی نداشته باشد.



يزدنا: روز دوشنبه، در دانشگاه یزد، مناظره ای بین دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات در حوزه یزد و صدوق در نمازخانه دانشگاه صورت گرفت. بر پایی این مناظره را که بیشتر پرسش و پاسخ و جواب به سوالات دانشجویان بود انجمن اسلامی دانشگاه یزد بر عهده داشت. در ابتدای جلسه از ورود دانشجویان دیگر دانشگاه های استان جلوگیری به عمل آمد که با آنچه پیش از این توسط انجمن اسلامی اعلام گردیده بود منافات داشت. لیکن درادامه، با رایزنی مسئولان جامعه اسلامی دانشگاه آزاد یزد و ستاد مهندس اولیا بانیان مراسم دانشجویان دیگر دانشگاه ها و افراد غیر دانشجو نیز توانستند در مراسم حضور یابند.

شایان ذکر است از آنجا که طیف سیاسی انجمن اسلامی به سمت حجت الاسلام صدر گرایش دارد، در صدد تغییر جهت جو جلسه از مهندس اولیا به سمت حجت الاسلام صدر بر آمد که البته این تلاش آنان با حضور دانشجویان دیگر طیف ها ناکام ماند.

گفتنی است اکثر سوالات مطرح شده در جهت تخریب مهندس اولیا بود که این امر از دوستانی که داعیه تقوی و رعایت اصول بی طرفی دارند انتظار نمی رفت.

در ابتدای این جلسه؛ نامزدهای مذکور ضمن معرفی خود و بیان برخی دیدگاه های مورد نظرشان، آشنایی نسبی با دانشجویان حاصل نمودند.

در حاشیه این مراسم بر خلاف آنچه که انجمن اسلامی دانشگاه یزد قول داده بود نشریه ای دانشجویی توزیع گردید که گرایشی اصولگرایانه داشت.

این مراسم که با حضور بیش از 700 تن از دانشجویان برگزار گردید، تا ساعت 23 ادامه یافت.

در پایان مراسم طرفداران حجت الاسلام صدرالساداتی ضمن ختم صلوات، برای وی آرزوی موفقیت نمودند.

مدیر این مناظره، که از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه یزد بود، در مواردی به صورت یک طرفه پرسش هایی را از حجت الاسلام صدر مطرح نمود و امکان پاسخ دهی از جانب مهندس اولیا را از وی صلب کرد. همچنین در مواردی وی در زماندهی برای پاسخ به سوالات بین دو نامزد مذکور تبعیض قائل گردید.

اغلب سوالات مطروحه در این جلسه، بیش از آنکه به مشی سیاسی دو طرف بپردازد، دعوای جناحی بر سر اهداف و برنامه های دولت خاتمی و احمدی نژاد بود که به نظر می رسد در آستانه انتخابات پرداختن به آنها سود چندانی نداشته باشد.

چقدر دولت آقای احمدی نژاد را در تورم و گرانی مقصر می دانید. آیا درست است که دولت به جای رفع مشکلات آن را به گردن دیگران بیاندازند؟

صدر: ضعف و قوت اقتصادی و گرانی در گذشته هم بوده است. مقام معظم رهبری با ارائه نقاط قوت، دولت جدید را با صفات بی نظیر ستودند و کارهای جدید دولت را تحسین کردند. همچنین ایشان سپس فرمودند این دولت بی ضعف نیست همان طور که دولت های قبلی نیز نبوده. تورمی که در دولت است در اواخر امسال 5/22 درصد بوده است که از 15 درصد به 12 درصد رسیده است در صورتی که در دولت قبلی به بالای 25 درصد نیز رسیده بود و در دولت هاشمی میانگین تورم بالای 25 درصد بوده است که در یک سال به بالای 49 درصد رسیده بود.

هیچ دولتی نمی خواهد تورم داشته باشد. در شرایط کنونی هم عواملی باعث شدند که گوناگونند. یک بخش در عملکرد خود دولت و افزایش نقدینگی است که دولت اعلام می کند که این عوامل ناخواسته بوده است.

بخش دیگر راجع به فشار خارجی است. خارجی ها می خواستند که تورم در کشور ما 80% باشد که با عنایت خداوند و ایستادگی امت به 25 درصد رسیده است.

بخشی از سنگ اندازی مربوط به عوامل داخلی می باشد. ضعف وجود دارد اما همیشه بوده و باید برطرف کنیم. عوامل دیگری وجود دارد که با مقاومت مردم حل می شود.

اولیاء: در دولت خاتمی سند چشم انداز تدوین شد که علمی ترین و تخصصی ترین کار بود. برنامه بلند مدت و استراتژیکی بود که به تصویب رهبر هم رسید. برنامه چهارم توسعه تدوین شد. از نظر کشورداری به بلوغ می رسیدیم و قرار بود در برنامه چهارم نرخ تورم تک رقمی شود. در دولت آقای احمدی نژاد ضمنی و تلویحی برنامه اجرا نشد و با مطرح کردن آوردن پول نفت سطح توقع مردم را بالا برده ایم اما به وضوح در مقابل روش علمی اقتصاد حرکت کردیم. درآمد ارزی صرف امور جاری کشور شد. بیماری هلندی که در دنیا تجربه شده بود آثارش را شاهد هستیم که در سال 56 نیز شاه همین کار را کرده بود و باعث تسریع انقلاب شده بود. تیم اقتصادی که در زمان تبلیغات انتخابات از رئیس جمهور حمایت می کرد بعد از کار منتقد ایشان شدند و دولت به آنها اجازه نداد که کار کنند. با نفی مبانی علم اقتصاد و بزرگ کردن دولت که آثار تورمی داشت طبیعی است که به این نتیجه برسیم. بخشی از تورم غیر ارادی است اما قطعاً بخشی از مبانی مدیریت که مخالف مبانی علمی و علم جهانی بود ما را به اینجا رساند. چه کسی مسئول تورم افسار گسیخته است. در ژاپن نرخ بهره به صفر رسیده و اینجا می خواهیم شعاری به تک رقمی برسیم.

با توجه به حمایت خانم ابتکار از شما و این که ایشان پافشاری را در قضیه هسته ای حماقت قلمداد کرده بودند این حمایت را چگونه ارزیابی می کنید.

اولیاء: ایشان شخصیت شناخته شده ای هستند و بنیه علمی شان در زمان معاونت ریاست جمهوری به همگان ثابت شد و مطرح شدن در مجامع جهانی افتخار ما برای این است که ثابت کنیم در جامعه اسلامی نیز زن ها می توانند رشد بالایی داشته باشند. ایشان شخص روشنفکر و تحصیل کرده و چهره بین اللملی هستند و حمایت ایشان برای من افتخار است. دلیلی ندارد که همه ی افراد به یک امر در یک موضوع اعتقاد داشته باشند.

با توجه به نداشتن هیچ گونه سمت مدیریتی چطور کاندیدای مجلس شده اید؟

صدر:محیط های علمی برای فهم و تبادل نظرات است، من خواهش می کنم از یک محیط رویارویی که دو تیم با هم رقابت می کنند و با گل زدن، طرفین احساساتی می شوند پرهیز کنید. با آرامش در فضای علمی حرف ها را گوش کنید تا بتوانیم نتیجه گیری داشته باشیم. قبل از جواب دادن به سوال مطالبی را می خواستم را جع به حرف های آقای اولیاء جواب بدهم. نفت را نگفتند که به صورت پیت سر سفره می گذارند؟یا به عنوان سس سالاد. "دانشجویان با بیان این که شما که گفته بودید مناظره نمی کنید، معترض حرف های صدر شدند."

بحث این است که اثر مالی نفت سر سفره ها بیاید. طرحی را که در جهت اصل 44 قانون اساسی بنا به نظر رهبری واگذاری بخش های اقتصادی بود و دولت در مسیر واگذاری روش جدیدی را به کاربرد؛ که همان سهام عدالت بود. پروژه های عظیمی که دولت تأسیس کرده یا دولت های گذشته تأسیس کردند از پول نفت است و این سرمایه که پول نفت است با واگذاری سهام عدالت شروع شده و از قشر پایین جامعه شروع کردند و این پول نفت به صورت سهام به جیب مردم می رسد و از اواخر سال گذشته سهام عدالت به دست مردم رسید. مردم درآمد را کسب می کنند و راهی برای ارتزاق دارند. این که تیم اقتصادی دولت به کسی اعتنا ندارد و یا ضعف و ندانم کاری دارد و باید عذرخواهی کنند که در رسانه ها و سایت ها پر است. اما بینی و بین ا... این اولین بار نبود که وقتی پنجاه و چند نفر اقتصاد دان نامه نوشتند و اعتراض کردند بر عکس دولت های گذشته که هیچ وقت کسانی که سیاست هایشان را نقد می کردند، دعوت نمی کردند و حرفشان را نمی شنیدند از آنها دعوت کرد و این بحث در محیطی صمیمی انجام شد. در نشستی که رهبری در دانشگاه سمنان داشتند عده ای مطرح کردند که دولت کار غیر کارشناسی می کند، رهبری فرمودند: من این مسائل را در رسانه ها دیدم و فکر می کردم که در همان رسانه ها بماند، فکر نمی کردم که شما این شایعات را باور کنید.

سوال را از جنبه شخصی جواب نمی دهم به طور کلی جواب می دهم. شأن قوا را رعایت فرمایید. قوه مجریه تجربه های عملی و قدرت اجرا و مدیریت می خواهد. قوه مقننه مرکزی است که باید در آنجا دانش ها بالا باشد، تفکر و اندیشه باید بالا باشد چون قانونگذاری است. از مدیران اجرایی می توان اطلاعات گرفت و تحلیل کرد و بازخورد را نگاه کرد و به صورت قانون ارائه کرد. سوالی می پرسم؛ آیا مدیر مدرسه با تمام توان اجرایی خود می تواند در مرکز قانون گذاری مفید باشد؟ بنده به حرف رهبری در یزد استناد می کنم ایشان فرمودند: من به نمایندگان عرض کردم که آنها قوه مقننه هستند و نباید وعده کار اجرایی بدهند، باید قانون وضع کنند و دولت باید مدیریت کند نه قوه مقننه. مجلس تفکر و اندیشه می خواهد.

اولیاء: این دولت، دولت خاصی است. در زمان مسئولیت دکتر عاصی بنده رئیس سازمان مدیریت و برنامه بودم و ایشان حامی بودند و تفکرشان کارشناسی بود. این اتفاق در سطح ملی نیفتاد. آقای دکتر رهبر رئیس سازمان مدیریت شدند که از روسا و مدیران خردمند بودند که هیچ کس در تعهد ایشان به نظام و اسلام شکی ندارد اما دیدیم که بعد از یک سال از کار کنار گذاشته شدند و بحث کارشناسی عوض شد. در همان زمان هم ایشان بسیاری از کارهای دولت را هضم نمی کردند و با آن مخالف بودند. آقای خوش چهره که خود از مسئولین ستاد انتخاباتی دولت بودند، بعد از انتخابات منتقد دولت شدند و به کرات گفتند دولت دارد در مسائل اقتصادی اشتباه می کند. آقای احمدی نژاد اقتصاد دانان را صدا کرد ولی باید از دانش کارشناسان در عمق کارمان استفاده کنیم نه این که کار خود را بکنیم و بعد دیگران را صدا کنیم و بپرسیم چه می گویید و به نصیحت های آنان نیز گوش نکنیم. در همان جلسه رئیس جمهور اقتصاد دانان را با لحن خاصی مورد خطاب قرار داد که من از ذکر آن خودداری می کنم. رهبری برای ثبات نظام سیاسی این گونه حمایت می کنند همان طور که از همه دولت های حمایت می کردند. مسأله و دلسوزی ما در حال حاضر این است که جلوی خطاهایی را در ابعاد بین المللی بگیریم. بعضی کارها قابل جبران نیستند. مملکت ثبات و سیاست و برنامه می خواهد. نفت بالای 100 دلار رسیده و ارز مصرف نمی شود. اگر دولت های خارجی نگذارند که این ارز خرج شود، بعداً هزینه کردن در داخل در حد خودکشی است. من از هیئت های علمی مدیریت و اقتصاد که اینجا هستند می خواهم که بحث را باز کنم. کارشناسان نظام که سند چشم انداز و برنامه چهارم را تدوین کرده بودند انتقاد جدی بر این برنامه داشتند. ما طبق برنامه جلو نمی رویم. در حوزه ی اقتصاد مانند کشتی بی قطب نمایی شده و بعد از 30 سال می خواهیم چرخه نویی اختراع کنیم.

آیا دولت آقای خاتمی خوب بود که شما تحت حمایت ایشان می خواهید نماینده مجلس شوید.

اولیاء:وضعیت دولت آقای خاتمی روشن است، ایشان با بسیج امکانات علمی و کارشناسی برنامه های خود را تدوین کردند. هیچ دولتی عاری از خطا و اشتباه نیست ولی دولت آقای خاتمی همراه با مشارکت مردمی بود و کار کارشناسی می کرد. راه نجات کشور اجرای برنامه سند چشم انداز است که در دولت آقای خاتمی تدوین شد و به تصویب مقام معظم رهبری رسید. شما دانشجو هستید، در دولت باید کار کارشناسی شود نه این که گروهی تصمیم گیری کنند. باید از نظرات کارشناسی و شما دانشجویان استفاده شود.

گزارش تصویری متعاقبا منتشر خواهد شد  

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا